Ga naar hoofdonderdeel

Kwaliteit en veiligheid

Kwaliteit en veiligheid

De Zorggroep wil optimaal bijdragen aan de kwaliteit van leven van ouderen en kwetsbare burgers met een ondersteuningsvraag én aan het werkgeluk van medewerkers. Het bieden van passende ondersteuning en zorg staat hierbij centraal.  

Kwaliteit en veiligheid

Passende zorg en ondersteuning sluit aan bij wat voor u belangrijk is om een zo fijn mogelijk leven te leiden. Samen met u, uw familie en naasten gaan we daarover in gesprek. Over wat u zelf (nog) wilt en kunt doen, wat uw familie of naasten doen en hoe De Zorggroep daaraan kan bijdragen.

U wordt hierbij ondersteund door deskundige medewerkers. Zij maken samen met u afspraken over de professionele inhoud van de zorg en ondersteuning en leggen deze vast in een zorgleefplan. Soms zetten we hulpmiddelen in om uw zelfredzaamheid te behouden of te vergroten. Als afspraken niet meer passend zijn, maken we nieuwe afspraken.

Leren en verbeteren
Samen werken aan uw kwaliteit van leven zien we als een continu proces. We bewegen daarin mee met ontwikkelingen in de samenleving en blijven er over in gesprek met u en uw familie en naasten. Juist daardoor, in combinatie met de professionele kennis van medewerkers, kunnen we steeds beter afstemmen op wat u nodig heeft. Het continu leren en verbeteren wordt ondersteund door onze kwaliteitsverpleegkundigen. Verbeteren doen we ook door te leren van wetenschappelijke inzichten.

We investeren in medewerkers door administratie te verminderen en hen meer professionele ruimte te bieden om samen met u invulling te geven aan uw kwaliteit van leven.

Hoe we werken aan kwaliteit en veiligheid, leren en verbeteren laten we graag zien

  • In ons Kwaliteitsplan staat wat we doen, wat we willen ontwikkelen en hoe we dat gaan doen. Sinds 1 juli 2024 is  het Generiek kompas van kracht. Het Kwaliteitsplan wordt daarom in de loop van 2024 doorontwikkeld volgens de uitgangspunten van dit kompas.

  • Ons Jaarbeeld geeft een mooi overzicht van belangrijke ontwikkelingen, feiten, cijfers en ervaringsverhalen over het afgelopen jaar. Ook de Raad van Bestuur brengt een jaarverslag uit, evenals de Raad van Toezicht.

  • De Zorggroep is HKZ-gecertificeerd. Het hebben van dit keurmerk betekent dat we onze processen goed op orde hebben, dat we de cliënt centraal stellen en dat we voortdurend werken aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening. Elk jaar beoordeelt een onafhankelijke partij of we voldoen aan de HKZ- normen.


Cliëntervaringsonderzoek
Kwaliteit ontstaat in de driehoek van cliënt, familie/naasten en zorgverlener. Belangrijk is daarom dat we voortdurend met elkaar in gesprek blijven over uw ervaringen. Daarnaast ontvangt u ook een digitaal cliëntervaringsonderzoek.

Alle cliëntervaringcijfers worden verzameld voor de landelijke meting van Zorgkaart Nederland en de Patiëntervaringsmetingen (PREM) Wijkverpleging.

Dit zijn de actuele rapportcijfers van cliënten die in een locatie van De Zorggroep wonen en van cliënten die thuis wonen. 

Bewoner schoffelt in de tuin bij de Broekstraat

Compliment of klacht?

Bent u tevreden over onze zorg? Vertel het de medewerkers of plaats een waardering op Zorgkaart Nederland.

Bent u ontevreden? Dan willen we dit graag weten, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken. In de folder leest u wat u kunt doen als u niet tevreden bent.